zaterdag 7 juli 2018

opruimwoede

Soms vliegt het me aan en dan moet ik er meteen gebruik van maken.. anders is het weg vervlogen en is het afwachten wanneer het weer terug komt.. dat kan soms maanden of jaren duren..

Eens in de zoveel tijd heb ik ineens de geest en de energie en dan duik ik vol overgave in het opruimen en schoonmaken..

Dit keer komen er twee grote veranderingen in mijn leven, een andere auto, meteen afscheid van het laatste cadeau van mijn inmiddels 8 jaar geleden  overleden vader. maar het is goed het is loslaten en dat doe je met twee handen zodat je twee handen en armen vrij hebt om de nieuwe dingen te omarmen.

De komst van een nieuwe keuken, gevolg dat ik door kastjes heen moet waar ik het bestaan van wist maar waarvan ik niet wist wat er zoal in zou staan.. wat verzameld een mens veel spullen en wat gebruikt een mens veel spullen niet...... dus nadat ik  10 vuilniszakken naar de container te hebben gebracht, met nog tig te gaan, want er moet meer schoongemaakt worden, zoals de studeerkamer, de slaapkamer de woonkamer.. de douche en wc.. het is simpel de verdeling, ik doe het per kamer.. dat schiet op en ruimt op..  Er is zoveel elektrische apparatuur dat ik steeds denk wat doe ik er mee, niets.. dus die verdwijnen naar de kringloop,  een tosti ijzer voor grote dikke tosti's toen ik hem kocht dacht ik daar kan geen mens zonder, nu 4 jaar later denk ik.. wat doe ik met dat ding. ik heb hem denk ik 2 keer gebruikt.. en verder niet... dus weg dat ding, en ga zo maar door.. men denkt dat men prachtige dingen koopt waar men niet zonder kan. maar als je 10 ovenschalen hebt waarvan je er maar 1tje gebruikt zijn het 9 te veel in je kastjes.. dus die kunnen met gemak gehalveerd worden zodat je er precies 5 overhoud. die je dus uiteindelijk bij de volgende opruimwoede ook wegbrengt.. zodat je er maar 1tje overhoud.

Het glaswerk was al een jaar lang een doorn in mijn ogen. dus dat moest ook eens grondig uitgezocht worden.. alles waarvan ik geen 6 exemplaren meer had gingen naar de kringloop.. geloof me dat ruimt op.. inmiddels heb ik plek in mijn broodkast, om de bij elkaar gesprokkelde bordjes van een bepaalde stijl, maar ook de kopjes die ik ooit vond bij de kringloop in het zicht te zetten, het valt in eens op.

Kortom er waait een frisse wind door het huis..  het is goed dat merk ik. het ruimt hart en ziel op, en maakt stofnesten in mijn hoofd tot fijn stof dat langzaam zo ergens gaat liggen en dan door de wind van mijn ademhaling de ruimte ingaat en verdwijnt naar nergens heen.

De schuur moet ook opgeruimd en anders ingedeeld worden, het is een puinhoop, er moet een klein kastje in van mijn keuken omdat mijn afwasmachine erin moet en dat gaat niet als  dat kastje blijft staan, dus dat kastje moet ik tot in lengte van dagen bewaren en beschermen totdat ik ga verhuizen om hem terug te zetten. komt ook goed dat kan niet anders..

Het grootste obstakel in mijn schuur waar ik maar niet vanaf kwam was een klein aanhangwagentje die ooit door een vriend van mij  daar is neergezet. de vriendschap verdween, die vriend verdween, maar dat ellendige karretje bleef staan... en neemt een ruimte in.. dus hij moest nu weg na 8 jaar daar te hebben gestaan om mooi te wezen.. dus tja.. goede raad is duur, omdat ik hem niet zelf kan vervoeren naar de stort of zo, geen trekhaak. dus....

Marktplaats en op Facebook gezet voor een prijsje verder onder de waarde die dat karretje waard is.. en nog geen minuut later een oud leerling wilde hem graag overnemen.. dus daar ben ik blij om.. hij blij met zon koopje, ik blij dat ik ook dat laatste restje heb opgeruimd.. weg is weg en opgeruimd staat netjes...

Inmiddels is de keuken spik en span. de volgende klus ligt op mij te wachten.. juist daar waar ik denk ik wel de heel week voor nodig heb. mijn studeerkamer... ik ben ook bang dat als ik alles wat ik weg doe, wat echt niet meer naar de kringloop kan , ik het in de container gooi dat hij heel snel vol is.. maar goed dat is dan niet anders.. het is het leven zullen we dan maar denken..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten