vrijdag 4 mei 2018

verdwenen warmte van vroeger...

en waarom het nu eigenlijk veel beter is...


Bij het zien van deze foto op facebook, kwamen de volgende herinneringen ineens omhoog

Ik zie de oude gaskachel bij ons nog staan waar je zo heerlijk voor kon liggen, waar je als kind op je buik lag en dan naar de tv keek. Soms met een kussen onder je hoofd en voor je het wist viel je in een soort van slaap. Het voelde zo vertrouwd en zo geborgen omdat je op de achtergrond de bekende geluiden van thuis hoorde.

Vaak was een groot nadeel dat als de kachel erg hoog stond, dat je dan aan 1 kant helemaal warm was, bijna in brand stond, omdat je natuurlijk als je in slaap viel je niet doorhad dat de kachel gewoon bleef loeien.

Ik herinner me dat we vaak bij een tante van mij waren, die hadden een nog betere gaskachel dan wij hadden, die kon heerlijk  veel warmte uitstralen waar je helemaal blij van kon worden.. het huis was daar altijd heerlijk warm maar als je naar de keuken moest of naar het toilet, laat staan als je naar bed moest, was het net zo koud als buiten.. althans zo voelde het.

Wat wel een zeer mooie bijkomstigheid was, dat je boven van die heerlijke dikke gestikte dekens had waar je dan onder ging liggen, die lagen zo zwaar op je benen en op je lijf dat omdraaien soms een onmogelijke opgave leek, maar je deed het wel.... het was heerlijk altijd...

Ik weet nog dat bij mijn ouderlijk huis wij ineens centrale verwarming kregen, en niet zoals we nu gewend zijn met een ketel maar het was op de gaskachel, dus we moesten de kachel aanzetten voordat we het huis helemaal konden verwarmen....

Als ik hier zo  op terugkijk besef ik me ook ineens dat de opkomst van de dekbedden iets was waardoor de gestikte dekens verdwenen uit ons huis.. Mijn moeder was met vriendinnen achter de naaimachine bezig om van twee oude lakens een soort van zak te maken, en daarin stopten ze dan een soort van watten, dat werd dan doorgestikt, omdat het niet moest verschuiven, en daarom heen gingen dan dekbedovertrekken.. ik herinner me ineens dat dat dus mijn eerste dekbed was.. Het was bizar voor ons, maar het sliep anders maar wel lekker..door de komst van de dekbedden verdwenen ook de normale dekens uit het huis....

Toch bizar hoe je soms ineens door het zien van een foto een hele stroom van herinneringen bij je opkomen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten