zondag 15 april 2018

Take that train...

In een soort van opwelling, ik stond ergens op een trein te wachten. bedacht ik me, wat zou het toch gaaf zijn om 1 dag of misschien wel langer... gewoon aan te komen op een station en dan de eerste de beste trein te pakken die gaat, maakt niet uit waar naar toe.. en zo een dag lang langs  diverse onbekende plekken te gaan, eentje om koffie/thee te drinken, eentje om te lunchen, eentje voor een museum, eentje om thee te drinken, eentje om avondeten te eten.. en zo weer terug te keren naar huis... gewoon gaan reizen en niet weten waar naar toe... leek me geweldig en ook leuk.  Eigenlijk dus doelloos reizen. en maar zien waar je terecht komt.

Vriendin Kitty altijd in voor gekke dingen, vertelde ik dit plan en die zei meteen, dat gaan we doen.. we gaan op een zondag, dan heb je geen daluren.. Dus we hebben afgesproken om om 10.00 op de trein te stappen in Sassenheim om daarna gewoon maar te zien waar we terecht zouden komen.. We reizen van eindpunt naar eindpunt... dus dat is spannend.... 

Natuurlijk weet je al als je in de trein stapt naar Amsterdam dat je op dat knooppunt legio mogelijkheden hebt die we dan ook gaan doen.... We besloten om de rein naar Leeuwarden te nemen.Culturele hoofdstad van 2018... dus dat moet een spektakel zijn. Ergens hadden we dit wel gepland om eerlijk te zijn.. mede omdat we ons beseften dat er nog zoveel dingen zijn die we willen zien.... en Leeuwarden ligt niet naast de deur voor velen..

Krijg ik op zaterdag ineens een brief in de bus dat we de kaartjes kunnen opwaarderen gratis na de eerste klas.. kan alleen op zaterdag en zondag.. dus dat gingen we natuurlijk doen, totdat ik de kleine lettertjes las... het kan niet met de actie kaart van de Kruidvat, dus het kost 6 euro.. maar vriendin Kitty heeft een vrij reizen dag en dan kan het wel.. dus we gaan voor 3 euro eerste klas zitten. wat dachten al van te voren, wat zullen wij uitgerust aankomen na een dag reizen.

De tas inpakken was gemakkelijk,  boekjes Portugal mee, water, broodjes en natuurlijk ook een appel.. en onze gezamenlijke knip.... 

We zijn enthousiast vol overgave onze reis begonnen. we zijn de trein in gestapt, eerste klas. heerlijke stoelen. met een knopje waarmee je de stoel naar voren of naar achteren kan schuiven, we hebben gekeken gezien dat er stopcontacten onder de bank zitten en het is zacht rood waarop je zit.. een genot...

In Amsterdam wederom in de eerste klas...  daar kwam een conducteur langs, wij vol trots onze kaartjes laten zien en wat bleek nou ik had niet ingecheckt met mijn ov chip kaart, wel mijn kaart van de Kruidvat. Dus deze man was aardig en zei meteen, weet je wat ga op het eindstation even vragen om een overdrachts kaartje, dan kan je terug ook eerste klas, want een andere conducteur kan je er wel op pakken en dan gaat hij schrijven. Dus wij op het station Leeuwarden naar binnen en vragen om een kaartje dat bevestigd dat we een eerste klas kaartje hadden voor mij, maar nee dat kon niet, omdat bij de kaartjes van de Kruidvat geen eerste klas kaartje hoort.. kortom balen en de pest in.. maar aan de andere kant heb ik wel mooi de heen reis kunnen ervaren wat het is om eerste klas te reizen.

We zijn Leeuwarden ingegaan, hebben daar gezocht naar de VVV om een leuke wandelroute te  gaan doen, maar deze zijn dicht op zondag.. zoals vele winkels.. en de rest.. Friesland Boppe maar Friesland doet niet aan zondagsopeningen. Musea wel, sommige restaurants ook maar veel is niet open... Maar goed, we hebben besloten om te gaan kijken bij het Prinsessehof met de tentoonstelling In motion.. een tentoonstelling die ik heb gezien bij het programma Nu te zien, over tentoonstellingen in heel veel musea in Nederland, elke week een andere tentoonstelling. Erg boeiend. Dus we zijn er geweest, Prachtige tentoonstelling zeker de inktvis die er lag, maar ook de bewegende schalen, de vazen van zeep.... De rest van het museum was niet zo interessant om eerlijk te zijn.. het was veel tegelwerk, en daar hou ik niet zo van.. Eigenlijk hou ik helemaal niet van Keramiek,. maar ja dat is wel de inhoud van het museum. Wel is het mooi dat er de stijlkamer nog steeds staat in oorspronkelijke staat.

Om 16.15 hebben we ons maar gevoegd bij de normale mensen in de tweede klas, de zittingen zijn smaller, er is weinig beenruimte en het zit niet echt lekker. maar het went snel.. wat mij ook weer geruststelt dat je dus aan luxe gewend kan raken, maar dat wat je gewend bent wat minder luxe is, ook lekker zit als je weer gewend bent.

In Zwolle kwam een jongen van 21 jaar bij ons zitten die hield van Kiten.. dus daar hebben lang mee gepraat en ook veel lol mee gehad..  hij studeerde in Delft.. dus het was gezellig

Bij terugkomst in Sassenheim hebben we eerst lekker bij de MAc gegeten om daarna ieder weer ons weegs te gaan naar huis na een welbestede mooie dag.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten