zondag 17 december 2017

Kasteel Duivenvoorde en.. ja de kerstmarkt in Leiden

 Afgelopen zaterdag met vriendin Kitty naar het kasteel Duivenvoorde geweest om daar de kerstsfeer te proeven. Eerst natuurlijk gesport, de pavi was heftig, daarna in de auto naar de afgesproken plek en  wachten op Kitty. Gelukkig kwam Kitty vrij snel en konden we onze wegen vervolgen naar het prachtig kleine kasteel Duivenvoorde. Bij aankomst was het even zoeken waar we de auto konden parkeren maar dat lost zich snel op, er zijn altijd mensen die je een plek wijzen dus dat was gemakkelijk. Daarna gingen we lopend naar het kasteel. Er zou een prachtige kerstmarkt zijn, maar ik denk dat het idee van kerstmarkt in mijn en Kitty's beleving toch wat anders is.. dit waren een paar houtenhuisjes met vooral spullen voor de wat deftigere mensen. En het gekke is, het lijkt wel hoe meer geld, hoe minder smaak men heeft. Dus daar waren we snel uitgekeken. Dus het kasteel in voor de rondleiding. Deze werd gegeven door een aardige dame die heel veel wist over schilderijen en en geschiedenis van het kasteel, erg boeiend.

 De rondleiding had als naam Duivenvoorde in kerstsfeer, en dat viel een beetje tegen. Je verwacht dan echte spektakel maar helaas stonden er wat bomen die wel aardig versierd waren, al heb ik wel mooiere bomen gezien die versierd waren, en af en toe en verdwaalde kerststuk en wat kaarsjes in potten. Wat ik eigenlijk boeiender vond waren de mensen die daar als vrijwilliger werken. Erg bijzondere dames.. het soort dames dat je er verwacht. Bij ons liep een gezin met twee kinderen mee, die het wel aardig deden, een oude dame, onderaan de luie trap bevrijd van haar rollator, die dus overal moest zitten, wat tot bijzondere taferelen uitnodigde. De ene keer ging ze in de vensterbank zitten en zat ze vast in de vitrage.. hilarisch, haar zilverwitte haren uit model en tevens de gids wat in paniek.  De andere keer zat ze op een bankje, echt oud en echt antiek, en ik zag voor me hoe ze er doorheen zou kunnen zakken, maar dat gebeurde niet maar toch het idee was leuk, ze leunde tegen toch wel erg duren meubelstukken soms, kortom voor mijn creatieve brein was dit een heerlijke bron van vreemde gedachtes.  

De rondleiding duurde toch gauw een uur en daarna zijn Kitty en ik ons naar Leiden gehaast om  nog een stukje kerstmarkt en de ijsbaan daar te bewonderen..  Wat is het toch jammer dat de kerstmarkt eigenlijk bestaat uit eten en drinken, en soms iets van kleding, soms iets van toch wel iets bijzonders maar om de twee kramen toch weer een eet tent.. heel jammer vind ik dat maar ook baal ik er dan van dat het eigenlijk geen kerstmarkt is voor mijn gevoel. Had het wel te doen met de mannen en vrouwen die daar stonden, het was koud boven het water.

Toch gaat zon middag te snel voorbij en voor we het wisten was de dag alweer om en moesten we naar huis..  zoals altijd geweldig samen weg en genieten.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten