dinsdag 17 oktober 2017

marrakech( dag 2)


Vandaag een soort van uitslapen, om 9 uur pas ontbijt. Maar een stad lokt en  roept en dus.. half 9 zaten we al kant en klaar aan het ontbijt. Snel nog even wat dingen doen en we konden  de stad in. Kitty wilde graag naar het plein ik wilde graag naar de leerlooierij, de indruk vanFez heeft me zo lang achtervolgt dat ik gewoon het weer moest zien hoe het toeging in een looierij. Toen we vroegen waren het was en dat we eigenlijk wilden lopen... zei de receptionist dat dat ver was, dat een taxi beter was. Dus ja, overleg en we besloten om toch met een taxi te gaan. Hij had gelijk.. wat een rit maar ook de wijken waar we doorheen kwamen. Af en toe heb ik met samengeknepen adem in de auto gezeten. Adem in en hopen dat het goed komt. Gelukkig kwamen we aan bij de looierij. We kregen meteen takjes mint tegen de stank en kregen een persoonlijke rondleiding. Erg leuk maar wat een armoe, wat een werk, we zagen mannen in donkere kamers haren van de huiden schrapen, we zagen bakken met water, met duivenpoep om het leer soepel te maken etc het blijft indrukwekkend.

Natuurlijk moet je na die tijd een winkel in met leerspullen, maar omdat we Nederlanders zijn kijken kijken, niet kopen. Gelukkig waren we zo slim om de taxi ons terug te laten brengen naar het plein, anders waren we er nooit gekomen geloof ik. Het plein blijft mooi en bijzoner, het is genieten wat je ziet en wat er gebeurt. Ook waren er nog steeds de aapjes en de ratelslangen, heftig maar ze zijn er. Zolang mensen betalen voor de slangenei ze te zien dansen en mensen betalen om met aapjes al dan niet aangekleed betalen, zal dir blijven bestaan. Het is niet anders.  We hebben er heerlijk gezeten. Wel lastig is de vele verkopers die steeds konen met horloges met zonnebrillen etc. Je krijgt de neiging om ze hun spullen op een plek te stoppen waar de zon niet schijnt. Je doet het niet, je lacht lief en zegt.. No thank you have A nice day, Bey in je gedachten in het echt zeg je NO!!!!!! Of schud met je hoofd.
 Na de mint thee met veel suiker ernaast zijn we de Medina ingegaan, heerlijk dwalen door steegjes, bijna verdwalen maar net niet. Toch dingen kopen. Door een verkoper kochten we eculiotes brokken om mee te stomen. De man wilde daarna op de foto met “ mijn moeder” als rechtgeaarde niet zoon heb ik dat toegestaan. Dus deze man omarmde Kitty, en toen ik de foto wilde maken, batarij op, ongemakkelijk, Arm van man zonder tand om Kitty, ik prutsen met mijn camera en toen de foto. Dus vanaf dat moment was Kitty mijn moeder😀

We hebben heerlijk op een terras gegeten, daarna verde lopen door de Soek. Je krijgt veel hulp maar als ze je gaan gidsen al is het de verkeerde kant op,en dat gebeurt vaak, moet je ze betalen.. en ze nemen je soms mee naar en langs plekken waarbij ik denk... wat gaat hier gebeuren. Ik zei al,tegen Kitty, ik kan hard rennen en jij bent 10 kamelen waard, dus tel uit je winst. Na een lange dwaaltocht aangekomen op het plein. Heerlijk thee gedronken. Daarna met paard en wagen naar het hotel terug voor 12 euro. Lekker wat opgefrist, daarna naar het parkje met moderne kunst. Lekker gegeten om daarna naar het hotel te gaan. Wederom en geweldige dag in de pokket.. deze stad een aanrader en erg gayvriendelijk. Als ik alle knipogen en flirtende blikken mag geloven ben ik hier erg intrek.. of zou het ken dat ze denken dat ik rijk ben.... en met mijn “ moeder” op pad ben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten