zondag 3 september 2017

nu al Pepernoten... kruidnoten.... chocolade letters.. en noem maar op...

Nu in de supermarkten weer de jaarlijkse, te vroeg neergelegde, pepernoten liggen. De eerste mensen zich al opmaken om zich weer in het zwarte pieten gedoe te werpen..... was ik gisteren in Rotterdam bij vrienden om daar een hapje te eten. 
Van te voren zijn we even naar de haven gelopen waar ze vlak bij wonen, om even over het water uit te kijken. 

Voordat deze vrienden hun huis daar betrokken had ik al bij de foto's van de omgeving dit beeld gezien.. het sprak me meteen al aan, meteen had ik me voorgenomen om dit beeld zeker te gaan bezoeken omdat het een verhaal verteld. Het is niet een soort van ik zet iets neer en men moet maar iets er bij bedenken of iets waarbij een omschrijving staat die niemand begrijpt.. en zeker niet terug ziet in het beeld. In Alphen staat een soort van stellage in het blauw op een rotonde wat kunst is.. maar ondanks dat ik de goede bedoelingen begrijp, ik begrijp dat ze hiervoor hebben gekozen.. vind ik het een gedrog en mag het van mij weg.. zet iets neer wat iets verteld... maar niet een blauw ding wat rond loopt en dat door middel van de omschrijving nog onduidelijker aan het worden is wat het doel is en waarom het daar staat,  dit  standbeeld daarin tegen is een duidelijk standbeeld met een verhaal.. het verhaal kan een ieder naar eigen fantasie invullen. 

Dus gisteren kreeg ik de kans, of zoals ik het altijd zeg, het komt op mijn pad, en kon ik eindelijk foto's maken van dit geheel,. De foto's zijn met mijn telefoon gemaakt, dus ik moet nog een keer terug met mijn fototoestel om toch wat meer nog te kunnen inzoomen.. maar de eerste foto's zijn er.

 Terwijl we hier zo stonden te kijken met elkaar, kwamen we natuurlijk op wat het nu voorstelt, dat het over de slavernij gaat is duidelijk... dus dat was geen punt van discussie voor ons maar wel is het nu 1 persoon of is het dezelfde persoon die zich losbreekt uit zijn slavernij.. Voor mijn gevoel is steeds dezelfde persoon die als in een soort van een verhaaltje zich losbreekt uit zijn kettingen.. de vrijheid in.. en dat is weergegeven in een soort van dans van kracht.

Ik blijf het een mooi beeld vinden, niet alleen omdat het iets aangeeft  over de slavernij van destijds, maar ook het kan aangeven dat iemand persoonlijk uit zijn kettingen breekt, van bijvoorbeeld een relatie, of eindelijk na jaren uit de kast kan komen, of op wat voor manier ook..
Kortom dit beeld geeft vast een flard of meerdere.. omdat je natuurlijk verschillende stukken kan gebruiken van dit beeld.

Ach en dan de zwarte pieten discussie.. al die mensen die zeggen het is onze cultuur.. laten we het zo zeggen.. dat klopt, maar cultuur is helaas niet altijd heilig... laten we maar eens nadenken over de cultuur in Spanje waar stierenvechten cultuur is, wat hoort bij hun land. Veel mensen zijn hier tegen.. het is dierlijk leed, ik ben het daar mee eens.. maar het is wel hun cultuur.. Denk dan een stap verder.. ik herinner me in het Vaticaan dat daar van alle mannelijke beelden de penis was afgehakt.. dat mocht niet. maar er stond een beeld van een donker jongetje, met penis.. dat mocht want dat donker jongetje was geen mens in de ogen van die tijd... maar een dier..

Laten we nu even terug denken aan onze discussie over zwarte piet en de slavernij.. het is misschien in onze ogen roet  op hun gezicht maar voor veel mensen die toch met de slavernij in hun genen rondlopen.. die daar toch last van hebben al dat menselijk leed dat hun familie is aangedaan, is dat geen roet maar zien ze de slavernij terug in de donkere mensen die een blanke man helpen. ..

 Als je de films hebt gezien  waarin mensen als slaven werden behandeld, een beeld wat me altijd is blij gebleven uit een film.... waarin een boot te zwaar beladen was.. daar werden gewoon diverse slaven uit het ruim gehaald, ze kregen een ketting aan hun been en er werd een heel zwaar vat vol met stenen aan die ketting gemaakt en heel simpel over boord gegooid. al die gevangen werden zo mee gezogen de zee in.. en verdronken..

Ach menselijk leed, versus dierenleed...  laten we eerlijk zijn.. in een film kunnen honderden mensen doodgeschoten worden of in elkaar geslagen en we genieten soms.. maar schoppen we een hond, of een een kat dan staan we op de achterste poten.. dat is zielig..

Laten we gewoon reĆ«el zijn menselijk leed is  niet hetzelfde als dierenleed... misschien wel net zo heftig of heftiger omdat een mens het kan vertellen aan een ander... dus laten we met de komst van de pepernoten in de winkels.. met het beeld wat in Rotterdam staat, gewoon maar geen zwarte pieten meer nemen.. tenzij we ook vinden dat stierenvechten kan... ...

laten we ons los vechten en de kettingen breken en dansend de vrijheid tegemoet gaan ook met betrekking tot Zwarte piet... laten we het loslaten en geen discussie meer voeren maar het gewoon laten gaan... en ach een roet piet.. een gekleurde piet, een regenboog piet ( heerlijk voor de homo emancipatie) omarmen.. omdat we dit feest in vrijheid kunnen vieren..  en als we onze cultuur.. traditie.. van zwarte piet los kunnen laten... dus een mooie tekst van Rumag.. 
"Als je opzoek bent naar fouten gebruik een spiegel en geen vergrootglas... "
of nog beter 
"wie de splinter in de oog van zijn buurman ziet, ziet de balk in zijn eigen oog niet.."

Alvast veel plezier met het inslaan van de pepernoten, de marsepein, de chocolade en noem maar op... Een goede    december...  september maand toegewenst



Geen opmerkingen:

Een reactie posten