maandag 19 juni 2017

Kunstraadsels

Elke week zie ik er naar uit, ik neem het op en ik kijk er later na. Het programma Kunstraadsels. Het programma begint vaak met een schilderij waarvan de schilder bekend is maar de titel of heel vreemd is, of men begrijpt de titel niet. Er staan altijd personen op en ze gaan dan aan de hand van wat ze zien opzoek naar de persoon of personen die op het schilderij staan. Het is soms een hele ingewikkelde zoektocht, het eerste schilderij, ben even vergeten waar het hangt, bleek  uiteindelijk een neefje te zijn van de schilder. Men gaat eerst af op de kleding op het schilderij, kijkt of er een datum op staat, men kijkt of men iets kan met andere details die iets zouden kunnen betekenen.
Men duikt het archief in, zoekt naar namen, en door dingen weg te schrappen, door aandacht te besteden aan wat echt niet kan, komen ze steeds dichter bij de kern van waarheid, ze ontdekken wie er op het schilderij staat. Soms is een familielid, soms is het een man die in een huis woont. Dat was laatst in Delft, dat men zelfs het huis heeft gevonden waar het schilderij is ontstaan. Ook het laatste wat ik had gezien, was een schilderij uit de Hermitage in Moskou, daarop stonden twee personen, een man en een vrouw met een blote borst. Dus men ging op zoek naar wie dit waren, al struinend door het archief en de geschiedenis kwamen ze erachter dat op het schilderij een echtpaar stond dat jaren in Amsterdam aan de singel hadden gewoond. Dus men ging het pand opzoeken en ook de plek waar het schilderij had gehangen. Het klopte helemaal.. zo gaaf om te zien en te volgen. Ik vind het een soort van moderne detective serie. Prachtig is dit ook.

Kortom ik kan het iedereen aan raden om deze serie te volgen.. ik weet niet hoeveel er nog komen maar het is zeker de moeite waard.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten