woensdag 26 april 2017

Groningen, Musselkanaal. Rotterdam

Vanochtend in mijn vakantie heel vroeg uit de veren.. okey ik geef het toe, het was 9.00. De reden van dit vroege opstaan was.. ik ga naar de stad van mijn jongere jaren namelijk Groningen. Samen met vriendin Heleen, willen we graag de tentoonstelling over Rodin bezoeken, en die is alleen te zien in Groningen.. Dus we gaan er maar heen. Het meest mooie is dan de combinatie, na de stad meteen even door naar Musselkanaal, even langs Moeders, zodat die ook weer gelukkig en blij is dat ze mij heeft gezien. Het kost geen moeite, is geen moeite en is alleen maar leuk.

Natuurlijk weet ik dan ook dat ik binnen hele korte tijd weer moet want dan is het Moederdag.. maar ja je hebt maar 1 moeder, dus daar moet je wat voor over hebben.

Keurig te laat vertrokken Heleen en ik naar Groningen, om in de stad waar ik jaren heb gewoond, de geheime parkeergarage te zoeken, waar mijn auto altijd staat, maar die niemand weet, samen naar het Groninger Museum te lopen, wat is dit toch een prachtig museum.

We zijn meteen begonnen met de tentoonstelling over Rodin Genius on work. En ondanks dat ik zijn beelden als De Kus, Adam, de Denker, zijn gietwerk van de arbeider in diverse variaties prachtig vind, was dit nou niet echt een tentoonstelling waarvan ik dacht wow.. er zaten mooie dingen tussen maar het was niet schokkend. De titel zei al at Work, en het waren dan ook veel mallen, of een linker arm een rechter arm, een voet. nog een voet, een hand etc. veel gips werken.. al zaten er prachtige mooie stukken bij, zeker de stukken die zijn opgenomen in de Poort naar de Hel. Zitten mooie dingen in, en ik weet het zeker ik moet nu naar Parijs om deze te zien.

Na anderhalf uur te hebben dwalen door het museum zijn we richting Musselkanaal vertrokken, opweg naar mijn moeder. Die natuurlijk al zat te springen in haar tuigje toen we er waren. Ach mijn dappere moeder, die zo blij is, en dan zo goed alles regelt. Natuurlijk weet ik ook wel dat het niet altijd gemakkelijk is, maar ze zorgt maar voor het eten, ze moet nadenken en blijven nadenken dus ze had dit keer soep met broodjes en dat was heerlijk. Daarnaast wil ze nooit dat we helpen met afwassen als we weg gaan, dit wil ze niet, omdat ze dan als wij weg zijn, ze eerst kan gaan afwassen, opruimen en dan is het huis weer van haar en is ze weer eigen met de leegte na het bezoek. Vind ik zo prachtig dat ze zo denkt en doet.

De hele dag stond in het teken van de operatie die de moeder van mijn dierbare vriend Frans moest ondergaan. 90 jaar en verzwakt door een eerdere operatie, heb ik en velen, de hele dag onze duimen blauw gedraaid, en gewacht op het verlossende bericht dat het goed gegaan was. Pas om 19.00 kregen we te horen dat de operatie nog moest gebeuren, terwijl het eigenlijk om 15.00 zou zijn.. afschuwelijk dat ze zo lang heeft moet wachten, zonder eten en drinken.. mijn maag draaide om van boosheid. maar ja je kan er niets tegen doen, je moet het accepteren. Gelukkig kwam rond 21.00  de mededeling dat het goed gegaan was, dat de operatie gelukt was.. dus nu op naar het herstel.. Wat een dappere vrouw is de moeder van Frans, zo als ze dit doorstaan heeft.

Daarna kreeg ik een telefoontje van een collega/vriend van school of ik zin had om te komen kijken via zijn grote telescoop  naar de sterrenhemel. Dus ja waarom niet, tenslotte had ik nog maar slechts 8 uur gereden deze dag.. dus waarom niet.. dus nog snel naar Rotterdam te reizen en om daar aan de sterrenhemel de prachtige planeet Jupiter te zien met zijn manen de galius of zo.. dat ben ik alweer vergeten.. Machtig mooi dit en ik wil meer zien..

Kortom om 10 uur vertrokken en om 12.00 binnen na en dag die vol was maar waar ik we vreselijk heb genoten.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten