zaterdag 1 augustus 2015

Zaanse schans




Vandaag met Nadira, Frans, Rick en Christian, naar het open lucht museum Zaanse Schans gegaan.
In de ochtend ben ik eerst naar Christian en Rick gereden om mijn auto te parkeren en om daar ff een kop thee te drinken. Natuurlijk was ik ruim op tijd vertrokken maar ja.. dan heb je de pech dat je dus in inderdaad voor een open brug komt te staan.. afschuwelijk.

Terwijl ik mijn weg voortzette naar het rustieke Leiderdorp, werd ik weer even geconfronteerd met iets wat ik al jaren lang weet te blokken  nl. De Trekkerdetrek.. Ik heb geen idee wat het is, maar het lijkt me iets voor echte mannen van het boerenland met bijbehorende boerinnen die om hartelust om iets trekken, maar waarom ze trekken ik heb geen idee, het zal wel geen trekdrop zijn.

Dus ik zag al in Nederland is veel aan de hand op het gebied van evenmenten.... het was tenslotte de dag van de Gay pride, van Dance Valley en van DE Trekkerdetrek.  Kortom de angst dat het museum vol zou stromen leek me niet waarschijnlijk.

Bij aan komt bij de mannen, eerst een lekkere kop thee gedronken in de tuin, en bij gepraat, daarna gingen we door naar de Zaanstreek waar we een heerlijke lunch kregen bij Koog, Nadira had dit geregeld en het was goed. We kwamen binnen en zagen dat het goed was, goede kaart, ook voor de wat minder goed bij het oog zijnde was hij prima, en goed eten.

Daarna zijn we lopend naar het museum gelopen, het was een pittige wandeling maar het voordeel was dat we gratis geparkeerd stonden. Het museum is leuk met aandoenlijke huisjes al is het wel jammer dat bijna in alle huisjes winkeltjes zitten, je kunt dus overal wat kopen. Toch is het een leuk gebied om te lopen en te kijken, er wonen ook nog gewoon mensen in die huisjes en soms word het de bewoners duidelijk te veel al die gasten en dan komt er gerommel van, dan staat er plotseling een bewoner te schreeuwen dat hij rust wil. Begrijpelijk maar toch je bent er zelf gaan wonen denk ik dan.

Natuurlijk hebben we ook even op het pleintje met oud Hollandse spelen met elkaar wat spelletjes gedaan en Frans wilde met alle geweld touwtje springen, nou dat heeft hij geweten, en het museum dorp ook. Maar ik moet zeggen hij deed het soepel.

We hebben een heerlijke boottocht gemaakt, het was wel jammer dat de teksten die de meneer van de boot uitsprak niet echt doorspekt waren met een melodie het was een soort van opdreunen, met een paar grapjes die je al kent maar we denken dat zijn vrouw heeft gezegd dat hij ze er in moest doen dat is leuk voor de mensen Een grap over de grachten in Amsterdam, over de diepte, is zo bekend , namelijk een deel water, een deel modder en een deel gestolen fietsen, zowel in het Engels als in het Nederlands niet echt grappig.

De afgezaagde mop bij een kerkje dat er twee mannen zijn getrouwd, waarnaar een betekenisvolle stilte komt en dan de grap... eentje om 11 uur en eentje om 14.00 uur.. nou het waren de dijenkletsers van de dag.... We hadden er al gauw genoeg van maar ja je kan niet van de boot af, dus je moet en de stem dan deze man blijven horen en je moet inderdaad volhouden. We hebben wel vreselijk gelachen hier om, maar dan meer om zijn uitspraak in het Engels maar ook zijn monotone toon,

Na de boottocht zijn we naar het Museum gegaan, waar een deel is over Verkade, de koekjes en de meisjes van Verkade. Prachtig, maar ook dingen die we vergeten waren, namelijk dat ze ook waxinelichtjes maakten.. dat was ik kwijt. en meer van dit soort grappige dingen.

Het was echt humor en leuk om te lopen,  stipt als ze zijn in de Zaanstreek, om 5 uur ging alles dicht, kon je nergens meer terecht, en kon je gaan. Wij zijn maar dapper terug gelopen naar de auto om te ontdekken dat we 12.500 stappen hadden gezet die dag, en dus moest er nog wel even iets gegeten worden om die  verbrande calorieën te verbranden, dus wij naar De proeverij van de Koekfabriek. Een aanrader omdat het goed eten is en het gewoon leuk is om verschillende kleine hapjes te eten  achter elkaar. De mosterdsoep was heerlijk, Het toetje ook en de rest ook, dus eigenlijk gewoon een goed restaurant.

Om ongeveer 22.00 zijn we naar de auto's gegaan en daar afscheid genomen van Nadira, en hebben de mannen eerst mij naar Leiderdorp gebracht waar ik dan met mijn auto verder kon naar huis en daarna Frans naar Capelle om hem ook lekker veilig thuis te laten komen.
Het was weer een heerlijke dag met mensen die me na aan het hart liggen en waar je je altijd lekker bij voelt.. geweldig








Geen opmerkingen:

Een reactie posten